Afgifter på biler
Når man nævner bilafgift i Danmark vil snakken typisk gå på registreringsafgift af biler eller ejerafgift/vægtafgift. Registreringsafgiften bliver beregnet når bilen bliver importeret og skal indregistres i Danmark. Grøn ejerafgift eller som på ældre biler, vægtafgift, betaler man halvårligt til SKAT, for at kunne køre i bilen.
Registreringsafgift på biler
Når man importere en bil fra udlandet og bilen skal have nummerplade på, skal denne værdifastsættes. Registreringsafgiften bliver i princippet beregnet på samme måde som ved fabriksnye biler. Køretøjets værdi bliver ændret ud fra afgiftsværdien, fradrag, tillæg for udstyr mm. sammenlignet med et fabriksnyt køretøj. Afgiftsværdien bliver fastsat ud fra handelsprisen i Danmark. Der er forskel på bilafgiften om det er en hvidpladet/gulpladet bil, varevogn eller veteranbil. Når man skal beregne registreringsafgiften vil vi altid anbefale at få en bilforhandler eller værdifastsætter til at gøre det for en.
Registreringsafgiftsloven
Mange søger efter nye bilafgifter 2019 eller 2020, men registreringsafgiftsloven blev sidst ændret i 2017. Den lave registreringssats gik fra 105 % til 85 %. Skalaknækket er rykket fra 106.600 kr. til 185.000 kr. på alle personbiler. Den høje registreringssats er stadig 150 %. Ændringen havde til formål at belønne mere trafiksikre og miljørigtige biler. Det betyder bl.a. at nye biler siden 2017 betaler 85 % i registreringsafgift af de første 185.000 kr. af bilens pris, og herefter 150 %. Fra 18. december 2020 er der vedtaget nye bilafgifter.
Grøn ejerafgift/ vægtafgift
Man betaler grøn ejerafgift på personbiler der er registret efter 1. juli 1997 eller varebiler registreret efter 18. marts 2009. Ejere af ældre biler skal betale vægtafgift. Grøn ejerafgift bliver beregnet ud fra bilens brændstofsforbrug (km/l).
Vægtafgift siger lidt sig selv, da man her betaler afgift af bilens vægt.