Privatleasing

Leasing er mere populært end nogensinde før og det er der mange gode grunde til.
Med privatleasing (også kaldet flexleasing) får du en luksusbil helt uden at skulle døje med de forpligtelser og omkostninger, der er forbundet med at være bilejer.

Der ligger mange overvejelser bag anskaffelsen af ny bil. Skal den være ny eller brugt? Skal du lease eller købe? Hvor længe ønsker du at beholde den? Og hvad med gensalgsværdien og risikoen for afgiftsomlæggelser?

Vores holdning er klar. Hvis du ønsker en bil lidt ud over det sædvanlige, kan forudsige dit kørselsbehov og planlægger at udskifte bilen med 2 til 3 års mellemrum, er brugtvognsleasing det rigtige valg for dig. Du slipper for alle bekymringerne ved at være bilejer, får mere bil for pengene – og til en lavere månedlig ydelse.

Vi har sammensat tre enkle leasingkoncepter: Comfort Leasing, Premium Leasing og Splitleasing.

Tillægsprodukter

Efter behov og ønsker skræddesyr vi leasingaftalen så den bliver mest attraktiv. Gennem leasingperioden er det dog muligt at til- eller fravælger tillægsydelser.

  • Dækaftale
  • Tilbagekøbsgaranti
  • Vejhjælp
  • Kaskoansvarsforsikring
  • Friskade/Glasskade
  • Serviceaftale
mere bil når du benytter leasing

Mere bil for pengene

Vi finder de mest attraktive biler uden dansk registreringsafgift i vores store netværk af forhandlere. Det er typisk køretøjer fra svenske eller tyske producenter. Ved flexleasing, som privatleasing også kaldes, er det en fordel, at leasingbilen er ældre end 36 måneder. Derved er udgiften til forholdsmæssig registreringsafgift kun 0,5% af registreringsafgiften.

 

Ved at flexlease betales der kun registreringsafgift af bilens værdi uden danske afgifter, og kun for den periode, du leaser bilen. Udbetalingen ligger på 20-30% af bilens værdi, igen uden afgifter. Det betyder mærkbare besparelser for dig. Hos Dansk Motor Finans skræddersyr vi en gennemsigtig aftale, som dækker netop dine ønsker og behov, og leverer bilen nysynet og klargjort. Så dufter den ikke kun af ny bil, men også af sund fornuft.

Større frihed og fleksibilitet

Leasing, privatleasing, flexleasing. Kært barn har mange navne. Alle tre termer dækker dog over den samme finansieringsform, som vinder mere og mere indpas hos danskerne.

Kort fortalt går flexleasing ud på, at du får brugsretten over en bil i en begrænset periode via et leasingselskab, som står som den reelle ejer af køretøjet.

 

Den største fordel ved at lease frem for at købe er de økonomiske besparelser. Når du flexleaser, skal du ikke betale den fulde registreringsafgift, som ligger på 180% af bilens værdi, her og nu. Det skal du fx hvis du vælger at købe bilen.

 

Med flexleasing kan du betale så lidt som 0,5% af den fulde afgift på månedlig basis og kun i den periode, hvor du rent faktisk kører i bilen. Når leasingperioden er slut, afleverer du blot bilen tilbage til Dansk Motor Finans, og du får en ny model udleveret, hvis dette er aftalt.

 

Konkurrencedygtig langtidsleje af køretøj kunne man også kalde det.

Mulighed for leasing uden engangsydelse

I langt de fleste tilfælde er flexleasing et bedre valg end bilkøb grundet den minimale kapitalbinding. Men der findes altid undtagelser. Tommelfingerreglen indenfor flexleasing er, at jo dyrere bilen er, jo bedre kan det betale sig at lease frem for at købe.

Så er det en Suzuki Swift, du har i kikkerten, er det mere rentabelt for dig bare at købe den på en almindelig afbetalingsordning.

Men er du vild med luksus- og superbiler, såsom Alfa Romeos Giulia eller Jaguars F-TYPE-modeller, så kan det klart betale sig at springe ud i leasing.

Som leasingtager har du også mulighed for at tegne ansvar- og kaskoforsikring, service- og reparationsaftale, grøn ejerafgift, dækaftale m.m. i en samlet leasingaftale. Dermed er du fuldt dækket, og du behøver kun at fokusere på køreglæden.

Nogle leasingselskaber tilbyder også muligheden for at lease uden at skulle betale engangsydelsen/førstegangsbeløbet. Til gengæld skal man så betale en højere månedlig ydelse.

Du får fuld fleksibilitet for pengene

En anden af de helt store fordele ved flexleasing er den nærmest uendelige fleksibilitet, som du får. Når du flexleaser, tilbyder de fleste leasingselskaber, at du kan få din aftale skræddersyet, så den akkurat passer til dine behov og ønsker.

 

Et eksempel er, at hvis du gerne vil køre i en lækker sportsvogn fra april til september og i en fed SUV fra oktober til marts. Det kan vi sagtens arrangere, og fordi du flexleaser, behøver du ikke betale registreringsafgift på begge biler – du nøjes kun med at betale for den, du aktivt kører i. Dette er også bedre kendt som sæsonleasing.

 

I samme boldgade er flexleasing også billigere, hvis du vil skifte bil ofte. Vil du gerne køre i de nyeste modeller og have muligheden for at skifte bil med 2 til 3 års mellemrum, er flexleasing svaret.

6 attraktive leasingbiler

Vi har samlet de mest populære leasingbiler på markedet lige nu.

Audi Q7
3,0 TDI 272hk S-Line
  • Udbetaling 125.000,-
  • Periode 24 mdr.
  • Scrapværdi efter endt periode 231.000,-
Pris pr. md. 8.135,-
BMW 530d Touring
3,0 TDI 258hk M-sportspakke
  • Udbetaling 100.000,-
  • Periode 24 mdr.
  • Scrapværdi efter endt periode 168.750,-
Pris pr. md. 4.995,-
volvo
Volvo XC40
D4 2,0 190 Momentum aut. AWD 5d
  • Udbetaling 40.000,-
  • Periode 24 mdr.
  • Scrapværdi efter endt periode 155.000,-
Pris pr. md. 9.500,-
Porsche Cayenne
3,0 TDI 262hk
  • Udbetaling 137.500,-
  • Periode 24 mdr.
  • Scrapværdi efter endt periode 242.750,-
Pris pr. md. 7.495,-
Audi A7
2,0 TDI 272hk S-Line
  • Udbetaling 100.000,-
  • Periode 24 mdr.
  • Scrapværdi efter endt periode 200.000,-
Pris pr. md. 5.850,-
VW Passat Variant
2,0 TDI 184hk R-Line
  • Udbetaling 50.000,-
  • Periode 24 mdr.
  • Scrapværdi efter endt periode 97.625,-
Pris pr. md. 3.495,-
01
leasing approved garanti

Approved Garanti

På alle vores leasingaftaler kan der inkluderes en ekstra garantiforsikring på køretøjets mekaniske og elektroniske dele. Det sikrer dig mod uventede værkstedsregninger, hvis uheldet skulle være ude.

Få en ny bil via det danske afgiftssystem

Med en flexleasing privat-aftale kan du hurtigt komme bag rattet på en nyere brugt bil i den dyrere ende, samtidig med at du beholder din økonomiske frihed.

Som leasingtager får du mere bil for pengene, fordi du benytter dig af forholdsmæssig afgift (kaldes også periodeafgift). Forholdsmæssig afgift giver dig muligheden for at betale registreringsafgiften på månedlig basis i stedet for som et engangsbeløb, som man normalt gør ved køb af bil.

 

Du betaler altså kun afgift i de måneder, som bilen er på danske plader, og kun så længe du kører i den. Det giver en masse økonomiske fordele, at afgiften er bundet til bilens brug og ikke køretøjet i sig selv.

 

Ved flexleasing er det dog leasingselskabet, som ejer bilen. Det er, fordi lovgivningen ikke tillader privatpersoner at eje biler, som bliver flexleaset. For at få adgang til alle fordelene ved flexleasing, er du derfor nødt til at gå igennem et leasingselskab som Dansk Motor Finans, som kan administrere og godkende din bil over for SKAT.

 

Så kan du se udover, at din bil er ejet af et leasingselskab, så er flexleasing privat en gunstig finansieringsløsning for dig.

Med flexleasing fremtidssikrer du dig selv

Efter leasingaftalen er slut, skal du som udgangspunkt blot aflevere bilen tilbage til leasingselskabet, som så står for videresalget. Du skal derfor ikke bekymre dig om, hvordan du kommer af din bil – det ordner vi for dig.

Vælger du selv at indestå for restværdien af bilen, er det dit ansvar at finde en køber til din bil efter endt leasingperiode. Men her er du også fremtidssikret, fordi din afgiftsfrie bil nemt kan sælges videre.

Biler uden afgift må nemlig gerne sælges uden for Danmarks grænser. Det giver dig gode chancer for at finde en køber, der vil aftage din bil til den aftalte restværdi, i udlandet.

Markedet for brugte luksusbiler kan til tider være smalt i Danmark, men med flexleasing får du hele verdenen som din markedsplads.

Ingen overraskelser ved privatleasing

Hvad skal du kigge på ved brugt bil leasing?

Selvom flexleasing er mere populært end nogensinde, og der er kommet flere udbydere til, så er der sjældent to flexleasingtilbud, der er ens. Derudover er nogle aftaler også sat så kringlet op, at de gør det svært at få det fulde overblik over, hvad de forskellige tilbud indebærer.

 

Hos Dansk Motor Finans vil vi gerne gøre vores for, at kommende leasingtagere får en god oplevelse med flexleasing. Derfor vil vi i det følgende gøre dig klogere på, hvad du især skal være opmærksom på, når du kigger på leasingaftaler. Dermed er du godt klædt på, til når du skal til at vælge, hvilket leasingtilbud der bedst passer til dit behov.

 

Når du gennemgår flexleasingaftaler, er der fem ting, som du primært skal kigge efter og forholde dig til:

 

  1. Hvilken type leasing er der tale om
  2. Førstegangsydelsen på bilen
  3. Den månedlige ydelse på bilen
  4. Bilens restværdi
  5. Bilens pris
tillægsprodukter til din privatleasing

Hvilken type leasing er der tale om

Der findes to typer leasing: Operationel leasing og finansiel leasing. Selvom de langt hen ad vejen har ens vilkår, så adskiller de sig fra hinanden på et vigtigt punkt.

 

Ved operationel leasing afleverer du bilen tilbage til leasingselskabet, og du behøver ikke bekymre dig om videresalg. Det tager leasingselskabet sig af.

 

Ved finansiel leasing afleverer du derimod ikke bilen tilbage. Her er det dig, som indestår for bilens restværdi, og du er samtidig forpligtet til at finde en køber til bilen.

 

Visse leasingselskaber tilbyder begge leasingtyper for at give kunderne frihed til at vælge den løsning, der bedst passer dem.

 

Men de fleste leasingselskaber skriver ikke, hvilken type leasing de tilbyder, og derfor må mange leasingtagere gætte sig frem leasingtypen ud fra de vilkår, som de bliver tilbudt.

Har du spørgsmål til hvilken leasingmodel du skal vælge? Vi sidder klar til at hjælpe dig med at finde den rigtige løsning til dit behov.

professionel leasing og finansiering

Førstegangsydelsen på bilen

Førstegangsydelsen består af en procentdel af bilens pris, og beløbet bruges helt eller delvis til at nedskrive bilens restværdi. Du kan højst betale 30% af bilens pris, da dette beløb er, hvad SKAT maksimalt accepterer.

 

Fordi størstedelen af alle biler løbende mister værdi hen over leasingperioden, er det vigtigt, at bilens værdi bliver nedskrevet hvert år. Dette sikrer dig en realistisk restværdi, så du undgår ubehagelige overraskelser, når leasingperioden er ovre.

 

Nogle leasingselskaber tilbyder også leasing uden engangsydelse mod en højere månedlig ydelse.

Den månedlige ydelse på bilen

Den månedlige ydelse dækker over afgifter til staten, administration i forbindelse med din leasingaftale, finansiering af bil og evt. afskrivning. Størstedelen af beløbet går til staten, da afgifterne ifølge flexleasing-princippet skal betales i procent pr. måned af det fulde afgiftsbeløb.

 

Procentsatsen afhænger af, hvor gammel din bil er, og ser sådan her ud på nuværende tidspunkt:

 

  • Er bilens alder et sted mellem helt ny og 3 måneder, skal du betale 2% af den totale afgift pr. måned
  • Er bilens alder et sted mellem 3 måneder og 3 år, skal du betale 1% af den totale afgift pr. måned
  • Er bilens alder over 3 år, skal du kun betale 0,5% af den totale afgift pr. måned

 

I praksis betyder det, at der er flest økonomiske fordele ved at flexlease en bil, som er mere end 3 år gammel. Simpelthen fordi den har den laveste procentsats.

Bilens restværdi og pris

Restværdi (også kendt som scrapværdi) dækker over det beløb, som bilen skal videresælges til, når leasingperioden er forbi. Det er vigtigt, at restværdien afspejler markedsprisen så realistisk som muligt, så du ikke ender med en uventet efterregning efter endt leasingperiode.

Dette er ekstra vigtigt for dig, der selv ønsker at indestå for restværdien, eller som leaser bil via en leverandør, der kun tilbyder finansiel leasing.

Det kan dog være svært at vide helt præcist, hvor meget din bil er værd, efter der er gået 12, 24 eller 36 måneder. Men vi har en tommelfingerregel, som du kan bruge til at estimere prisen på din nuværende bil.

Du skal tage førstegangsydelsen ekskl. moms og plusse den med restværdien ekskl. moms. Det giver dig bilens pris i dag. Denne regnemetode forudsætter dog, at hele førstegangsydelsen blev brugt til at nedskrive bilens værdi.

Tommelfingerreglen er derfor: Førstegangsydelse + restværdi = bilens nuværende pris.

Når du har regnet bilens nuværende pris ud, kan du sammenligne den med markedspriserne, som du kan finde på nettet fx på www.mobile.de. Vær opmærksom på, at de viste markedspriser som oftest er ekskl. moms.

Vil du forebygge værditabet fra start af, kan du vælge modeller, som har større sandsynlighed for at bevare værdien. Gå efter biler med klassiske farvekombinationer fx sort/sort, da atypiske farver mister hurtigere værdi.

Hvis du kender dit kørselsmønster rigtig godt, er du også bedre rustet til at forebygge værditabet. En bil, som har kørt 30.000 km, kan som oftest sælges hurtigere og for mere end en bil af samme model, men som har kørt 130.000 km.

Ofte stillede spørgsmål

  • Hvad er flexleasing?
    Flexleasing handler om at du betaler 0,5 % af den vurderede afgift, i en bestemt periode, i stedet for at betale 180 % i fuldafgift. Man leaser altså en bil uden afgift.
  • Hvilke fordele er der ren afskrivningsmæssigt ved flexleasing?
    Når man køber en bil der er 3-4 år gammel, har den naturligvis taget den største afskrivning, men derfor vil der stadig komme en stor afskrivning de efterfølgende år. Hvis du køber en bil med 180 % afgift (fuld afgift), vil afgiften udgøre ca. 2/3 af hele bilens værdi – hvilket betyder at du også har en stor afskrivning på din afgift, som egentlig bare er tabte penge. Ved flexleasing, har du en langt mindre kapitalbinding, og du afskriver kun på selve bilen, og ikke afgiften.
  • Hvilke biler kan leases?
    Alle biler uden dansk registreringsafgift kan flexleases.
  • Hvilke biler er de mest ideelle at lease?
    Tyske fabrikanter, er klart de mest hensigtsmæssige til flexleasing, idet afskrivning ikke er så stor. Derudover skal man kigge på biler der er mellem 3-6 år gamle. Sportsvogne der kun skal bruges 5-6 måneder om året, hvor det absolut ikke kan betale sig at betale fuld afgift.
  • Hvilken garanti har jeg for at Dansk Motor Finans ikke går konkurs?
    Der vil ikke være en direkte garanti, for at vi ikke går konkurs. Dansk Motor Finans er dog, som et af de få leasingselskaber i Danmark, blevet godkendt af Motorstyrelsen som storkunde. For at blive godkendt storkunde er der en række forskellige krav der skal opfyldes. Derudover bliver alle Dansk Motor Finans’ kunder nøje kreditvurderet.
  • Er der noget depositum eller andre gebyrer der skal betales inden leasingstart?
    Nej, der er absolut ingen skjulte omkostninger. Alle ydelser er angivet ved udbetaling, mdl. Ydelse, evt. tillægsydelser og restværdi.