Den forholdsmæssige registreringsafgift i Danmark har hidtil været fordelagtig med en relativt lav rente på restafgiften. Men den 1. juli 2023 markerer en betydelig ændring, hvor renten på restafgiften vil stige markant til 4,4%. Dette vil især have en stor indvirkning på dyrere biler.
For at forstå betydningen af “rente af restafgift” er det vigtigt at se på, hvordan registreringsafgiften fungerer. Når et leasingselskab betaler den forholdsmæssige registreringsafgift, opdeles dette beløb i to dele. Den ene del er “forventet værditab,” som typisk udgør 0,5% af den fulde registreringsafgift for biler over 36 måneder. Den anden del er “rente af restafgiften.”
Rente af restafgiften er den rente, man betaler til staten for den registreringsafgift, de går glip af. For eksempel, hvis man indgår en 12-måneders leasingaftale for en bil, der er over 36 måneder gammel, vil man skulle betale 0,5% x 12 måneder = 6% i forventet værditab. De resterende 94% af registreringsafgiften vil blive pålagt en rente (rente af restafgiften).
Eksempel på den nye rente af restafgift
Lad os se på et eksempel for at illustrere beregningen af den forholdsmæssige registreringsafgift:
- Registreringsafgift: 400.000 kr.
- Forventet værditab (0,5% x 12 måneder): 24.000 kr.
- Rente af restafgift (4,4% af 376.000 kr.): 16.544 kr.
- Samlet forholdsmæssig registreringsafgift: 40.544 kr.
Konsekvensen af denne rentestigning er, at jo dyrere bilen er, desto højere bliver registreringsafgiften, og dermed også det beløb, der skal betales i rente, på ens privatleasing aftale. For hver 100.000 kr. i registreringsafgift stiger den årlige forholdsmæssige registreringsafgift med næsten 2.000 kr. Så hvis en bil har en registreringsafgift på 500.000 kr., vil der være en stigning på 10.000 kr. i den forholdsmæssige registreringsafgift for en 12-måneders leasingperiode. Dette svarer til en forhøjelse på 833 kr. pr. måned før finansiering og moms.
Konsekvens af den stigende rente
Denne ændring vil utvivlsomt påvirke leasingmarkedet og bilindustrien som helhed. Kunder, der planlægger at lease dyrere biler, vil stå over for højere omkostninger som følge af den øgede rente på restafgiften. Det kan få nogle potentielle købere til at genoverveje deres leasingbeslutninger eller søge efter billigere alternativer for at undgå den ekstra økonomiske byrde.
Det er vigtigt for bilforhandlere, leasingselskaber og forbrugere at være opmærksomme på denne ændring i den forholdsmæssige registreringsafgift og dens konsekvenser. At være informeret om de økonomiske aspekter vil hjælpe med at træffe velovervejede beslutninger og finde den bedst mulige leasingløsning.
Læs mere om forholdsmæssig registreringsafgift på SKATs leasingside, hvor I også kan finde beregner for forholdsmæssig registreringsafgift