Bilafgiftsberegning
Komplet guide til korrekt beregning af bilafgifter
Værdifastsættelse af køretøjer er et skøn, men…
Når man har sagt A må man også sige B
Vi sidder dagligt og beregner mere end 100 køretøjers handelspriser. Det kan vi fordi vi har vores systemer på plads. Vi mener det er en meget vigtig forudsætning, at have god struktur og gode systemer på plads, når vi trods alt bevæger os i et af landets højest beskattede områder.
Guide, men husk den skønsmæssige vurdering
Nedenstående guide er et eksempel på, hvordan en udregning af en helt almindelig bil kan foretages. Den følger Motorstyrelsen vejledninger, og dens juridiske vejledning. Vejledninger står dog ikke alene, da en dygtig værdifastsætter ligeledes skal have et markedsindblik og et godt overblik over de forskellige bilmodeller og udstyrskoder.
Husk objektiviteten i enhver afgiftsberegning
Når du som bilforhandler udregner registreringsafgifter, er det yderst vigtigt at være så objektiv som muligt. En lille snus af subjektivtet, kan hurtig resulterer i en for lav registreringsafgift, som i sidste ende betyder reguleringer. Det er en af de udfordringer, som ikke ligger hos os da vi er uvildige i enhver af jeres bilhandler, men det er et punkt som I selv skal være opmærksomme på.
Vi sidder altid klar med en hjælpende hånd eller et godt råd
Guiden her følger ét eksempel, og der kan komme langt flere aspekter i en handelsprisberegning end hvad der beskrives her. Skulle du alligevel sidde tilbage med tvivlsspørgsmål, så må du endelig ikke tøve med at kontakte vores TAX-team, som består af 5 dygtige værdifastsættere. De kan fanges på tax@danskmotorfinans.dk eller på telefon 70261515.
Rigtig god fornøjelse med guiden og dine værdifastsættelser.
1. Valg af annoncer
Vores søgning: Audi A6 40 Sport, årgang 2019-2020, automatgear, kilometerstandsinterval 50.000 til 120.000 km.
2. Reguleringer og annoncefradrag
Vi skal nu have identificeret de fem annoncer efter bedste evne, og reguleret pris, årgang og kilometer ind, så det matcher vores køretøj. Eksemplet nedenfor viser hvordan vi regulerer i to af annoncerne. Der skal selvfølgelig reguleres i samtlige annoncer.
Vi skal som resultat stå tilbage med en gennemsnitlig kilometerstand, en gennemsnitlig udsalgspris, og et gennemsnit af annoncerne nedskrevet ekstraudstyrspris.
Nedskrivning af udstyr
- Genstande med nyværdi under 10.000 kr. inklusiv afgift
- Aluminiumsfælge
- Almindeligt radio- og HiFi-udstyr, navigation mv. (Kun værdien over 30.000 kr. pr. udstyrsdel medregnes)
- Trækkrog
- Mobiltelefonudstyr
- Diverse sikkerhedsudstyr
Nedskrivning af udstyr
- Genstande med nyværdi under 10.000 kr. inklusiv afgift
- Aluminiumsfælge
- Almindeligt radio- og HiFi-udstyr, navigation mv. (Kun værdien over 30.000 kr. pr. udstyrsdel medregnes)
- Trækkrog
- Mobiltelefonudstyr
- Diverse sikkerhedsudstyr
3. Handelsprisniveauet
Disse tre elementer skal senere bruges i vores samlede Handelsprisberegner.
4. Handelsprisberegneren
Handelsprisberegnerens tillæg og fradrag beregnes altid ud fra handelsprisniveauet, som var den gennemsnitlige handelspris ud fra de valgte annoncer. Den gennemsnitlige handelspris ses i punkt 3 – handelsprisniveauet.
Opmærksomhedspunkter
Denne guide forudsætter at du som selvanmelder eller afgiftsberegner, har adgang til diverse systemer og bilportaler, der kan give dig den nødvendige indsigt i markedet. For optimal afgiftsberegning anbefaler vi dig at have følgende systemer på plads, før du bevæger dig ud i værdifastsættelse af køretøjer på et professionelt niveau:
- Bilportal (Fx BilInfo.net)
- Adgang til udstyrskoder gennem portaler
- Handelsprisberegner
- Registreringsafgiftsberegner
Vejledninger
Motorstyrelsen udsender jævnligt opdateret vejledning, som du som afgiftsberegner, altid skal være ajourført med.