Det, vi sjældent taler om – men som fylder i hverdagen
Det er ikke noget, der bliver talt meget om – men vi ved, det fylder ude hos jer, der selv angiver afgiften på brugte importerede biler: Pristjek fra Motorstyrelsen.
De lander ofte uden varsel. Man har lavet sit arbejde dengang bilen blev handlet, tallene og dokumentationen er sendt ind nogen måneder efter, og så kommer resultatet igen efter nogen måneder. Det skaber uforudsigelighed, kræver tid og gør det selvfølgelig svært at vurdere indtjeningen på en bil, når der er en evig ubekendt. Det er mange i branchen selvfølgelig godt trætte af.
I min afdeling, DMF Legal, håndterer vi pristjek og kontrolsager hver dag – både for jer og for os selv. Og vi kan se, at behovet for åbenhed og indsigt er vokset. Derfor starter vi nu en lille artikelrække, hvor vi fortæller mere om, hvordan vi arbejder med de her sager og deler vores erfaringer fra virkeligheden.
Hurtig statistik til sammenligning i jeres forretning: I 2024 har Motorstyrelsen foretaget pristjek i 15,7 % af alle selvanmeldte køretøjer til import og i over halvdelen af de kontroller er der blevet reguleret. I gennemsnit med 14.300 kr.
Bag udvælgelsen ligger overordnet Motorstyrelsens adfærdsmodel. I modellen er alle selvanmeldere rangeret efter point. Pointene gives efter hvor stor regelefterlevelse selvanmelderen har i pristjek, reguleringsprocent og reguleringsbeløbets størrelse, samt en meget lang række af andre adfærdsmarkører. Der eksperimenteres fra Motorstyrelsens side med machine learning og statistik ift. udvælgelse af hvilke køretøjer, der konkret skal udtages til kontrol, men en stor del af udvælgelsen stadig manuelt, og det vil formentlig fortsætte med. Så får du mere end 15,7% af dine køretøjer udtaget, er det med stor sandsynlighed pga. placeringen i Motorstyrelsens adfærdsmodel.
Vi ved helt hands on, at I har travlt med at drive forretning og at pristjek ikke bare er en kontrol, men noget der påvirker jeres dagligdag, jeres margin og jeres kundehåndtering. Det er ikke ligefrem en værdiskabende aktivitet at have.
Derfor vil vi gerne være med til at lægge kortene på bordet. I de kommende opslag dykker vi ned i vores tilgang, typiske problemstillinger og hvordan vi hjælper med at få sagerne sikkert igennem systemet. Jeg håber I kan bruge det til noget.
Har du oplevelser eller spørgsmål, vi bør tage med – så smid en privatbesked, eller send os en mail på motor@danskmotorfinans.dk