Hvad er leasing?

Leasing er en finansieringsform, som et alternativ til almindelig billån. Leasing handler oftest om at beholde fleksibiliteten i virksomheden eller i ens privatøkonomi.

Når du leaser en bil hos Dansk Motor Finans, ejer vi bilen, og du har brugsretten i en aftalt periode og med et aftalt antal kilometer inkluderet. Du betaler en engangsydelse ved aftalens opstart, og derefter et aftalt månedligt beløb i en periode på op til 36 måneder.

Ved leasingstart beregner vi en forventet restværdi på bilen efter leasingperioden. Det er denne værdi, bilen gerne skulle ramme, når aftalen udløber – og er den værdi, som du som leasingtager oftest selv hæfter fornår aftalen udløber. Restværdien har stor betydning for den månedlige leasingydelse, da en høj restværdi sænker den månedlige ydelse betydeligt.

Det er derfor vigtigt, at værdien er fastsat realistisk, for at du ikke står i sidste ende med en bil, som er mindre værd end antaget. Hos Dansk Motor Finans hæfter vi som udgangspunkt altid for restværdien, med mindre andet er aftalt.

Efter leasingperiodens udløb, har vi fra starten aftalt, hvem der hæfter for bilens restværdi. Er det leasingtageren selv, skal denne anvise en køber til bilen.

Flexleasing

Leasing og flexleasing bruges ofte i flæng, og dækker inden for bilbranchen det samme. Fleaxleasing betyder, at du betaler 0,5 % af den vurderede afgift i en aftalt periode, i stedet for at betale 180 % i fuld afgift.

Man leaser altså en bil uden afgift, og du betaler kun registreringsafgift for den periode, hvor bilen er på danske plader. Det betyder desuden, at du betaler en forholdsmæssig månedlig registreringsafgift via din leasingydelse.

Satserne for registreringsafgiften er bestemt fra SKATs side, og er ikke noget vi som leasinggiver kan justere ved. Registreringsafgiften falder mærkbart når bilen er ældre end 36. mdr., hvilket er grunden til, at vi udbyder brugtvognsleasing af velholdte biler med et højt udstyrsniveau.

 

Splitleasing

Du kan indgå en aftale om splitleasing mellem dig og din arbejdsplads, hvis du har et privat kørselsbehov som ikke overstger 35% af det samlede kørselsbehov i aftalen. Fordelen ved spiltleasing er, at du kun betaler for og beskattes af det omfang du bruger bilen privat.

Ved splitleasing laves en aftale med en privat og en erhvervsdel, hvor alle udgifter deles forholdsmæssigt mellem virksomhed og ansat. Kørslen registreres dagligt i en fordelingsnøgle.

Sæsonleasing

Grundprincippet i flexleasing er, at du betaler afgift månedsvis. Med en sæsonleasingaftale betaler du ydermere kun afgift i de måneder, hvor du rent faktisk benytter køretøjet.

Ønsker du fx at køre i cabriolet fra april til september, laves der en leasingaftale på 6 aktive og 6 passive måneder. I passivperioden pilles pladerne af, og der tegnes en stilstandsforsikring. I passivperioden betales der ikke registreringsafgift og grøn afgift, hvorfor den samlede ydelse på årsbasis er lavere end ved normal leasing.

Du bestemmer selv, om bilen skal opbevares hos os eller dig selv i passivperioden.

Det skal du holde øje med ved leasing

Leasing er mere populært end nogensinde, men selvom der dukker flere og flere udbydere op, er der sjældent to leasingtilbud, der er ens. Nogle aftaler er endda sat så kringlet op, at det nærmest er umuligt at gennemskue deres vilkår og betingelser.

Hos Dansk Motor Finans arbejder vi for at skabe gennemsigtighed i flexleasing-branchen. Derfor vil vi i det følgende gøre dig klogere på, hvad du især skal være opmærksom på, når du kigger på leasingtilbud.

Dermed er du godt rustet til, når du skal til at vælge, hvilket leasingtilbud der bedst passer til dit behov.

Når du kigger på leasingtilbud, er der fem ting, som du særligt skal være opmærksom på:

  1. Hvilken type leasing er der tale om?
  2. Hvad er førstegangsydelsen på bilen?
  3. Hvad er den månedlige ydelse på bilen?
  4. Hvad er bilens restværdi?
  5. Hvad er bilens pris?

Det skal du være opmærksom på

  • Leasingtypen der er der tale om
    Der findes to leasingformer: Operationel leasing og finansiel leasing. Langt hen ad vejen har de ens vilkår, men de adskiller sig fra hinanden på et afgørende punkt.

    Når der er tale om operationel leasing, skal du aflevere bilen tilbage til leasingselskabet efter endt leasingperiode. Du skal ikke forholde dig til videresalg, for det tager leasingselskabet sig af.

    Når der er tale om finansiel leasing, skal du også aflevere bilen tilbage til leasingselskabet efter endt leasingperiode. Forskellen er dog, at det her er dig, som hæfter for bilens restværdi, og det er derfor også dig, som skal finde en køber til bilen.

    Hos Dansk Motor Finans tilbyder vi fx begge leasingtyper, da vi ønsker at give vores kunder frihed til at vælge den løsning, der bedst passer dem. De fleste leasingselskaber skriver dog ikke, hvilken type leasing de tilbyder.
    Af den grund må mange leasingtagere derfor gætte sig frem leasingtypen ud fra de vilkår, som de bliver tilbudt.
  • Den månedlige ydelse på bilen
    Den månedlige ydelse dækker over afgifter til staten, administration i forbindelse med din leasingaftale, finansiering af bil og evt. afskrivning.

    De meste af beløbet går til staten, for ifølge flexleasing-princippet skal afgifterne betales i procent pr. måned af det fulde afgiftsbeløb.

    Procentsatsen afhænger af, hvor gammel din bil er, og ser sådan her ud på nuværende tidspunkt:
    - Er bilens alder et sted mellem helt ny og 3 måneder, skal du betale 2% af den totale afgift pr. måned
    - Er bilens alder et sted mellem 3 måneder og 3 år, skal du betale 1% af den totale afgift pr. måned
    - Er bilens alder over 3 år, skal du kun betale 0,5% af den totale afgift pr. måned

    Netop derfor er det særligt fordelagtigt at flexlease en bil, som er 3 år gammel eller ældre. Simpelthen fordi den har den laveste procentsats.
  • Førstegangsydelsen på bilen
    Førstegangsydelsen består af en procentdel af bilens pris, og hele eller dele af beløbet kan bruges til at nedskrive bilens restværdi.

    Du kan højst betale 30% af bilens pris, da det er, hvad SKAT maksimalt accepterer. Næsten alle biler mister værdi hen over leasingperioden, hvorfor det er yderst vigtigt, at bilens værdi bliver nedskrevet hvert år. Det sikrer en realistisk restværdi, så du undgår ubehagelige overraskelser efter end leasingperiode.
  • Bilens restværdi og pris

    Restværdi (også kendt som scrapværdi) dækker over det beløb, som bilen skal videresælges til efter endt leasingperiode. Det er vigtigt, at restværdien afspejler markedsprisen så realistisk som muligt, så du ikke står med en uventet ekstraregning, efter du har tilbageleveret bilen.

    Dette er ekstra vigtigt for dig, der selv ønsker at hæfte for restværdien, eller som har en leasingaftale hos en leverandør, som kun tilbyder finansiel leasing.
    Tommelfingerreglen er cirka 20% om året i afskrivning. Man kan derefter styrer sin månedlige leasingydelse, ud fra hvor meget man tør at gå på kompromis eller eventuelt have en højere engangsydelse/udbetaling.

    Men for at vide hvor meget der afskrives, skal du kende bilens nuværende indkøbspris. Når du har estimeret bilens nuværende pris ud, kan du sammenligne den med markedspriserne. Dem finder du fx på www.mobile.de.

    Vær opmærksom på, at markedspriserne som oftest bliver vist ekskl. moms. Vil du minimere værditabet fra start af, kan du vælge at gå efter modeller, som har større sandsynlighed for at bevare værdien.
    Gå derfor efter biler med klassiske farvekombinationer fx sort/sort. Atypiske farver taber hurtigere værdi.

    Har du helt styr på dit kørselsmønster, kan du også bruge denne indsigt til at forebygge værditabet fra start af.
    For en bil, som har kørt 30.000 km, kan som oftest sælges hurtigere og for mere end en bil af samme model, som har kørt 130.000 km.

Har du spørgsmål til hvilken leasingmodel du skal vælge? Vi sidder klar til at hjælpe dig med at finde den rigtige løsning til dit behov.