Andst, d. 21. oktober 2019

Forudsigelse ramte ikke plet

Amerikansk studie viste sig ikke at ramme plet. 8 år efter er der væsentlige flere bilejere eller forudset.

I 2011 fremsagde virksomheden Zipcar i et studie i USA at der vil være færre bilejere i fremtiden. Studiet blev lavet ud fra 1045 voksne fra 18 år og opefter, heraf 989 med kørekort.

I studiet kan man se, at flertallet det seneste år tænker mere over at bruge bilen mindre for at spare penge og hjælpe miljøet.

Det har de fx gjort ved at bruge offentlig transport, cykel eller gå. Derudover har flere overvejet samkørsel eller biludlejning.

Her 8 år senere ser det dog ud til at studiet var helt forkert på den. Der er flere bilejere end for 10 år siden og antallet af biler på vejene er hurtigere stigende end befolkningen i visse byer i USA.

Op til flere biludlejningsfirmaer kan se et fald antal brugere samt en nedadgående interesse i biludlejning.

Noget kunne bl.a. tyde på, at flere af de adspurgte måske ikke havde børn, som har gjort at de efterfølgende har ændret adfærd. Studiet viser desværre ikke noget om antal børn samt andre demografiske oplysninger om de adspurgte.

Hvad så med Danmark?

Ifølge Danmarks Statistik (DST) er forbruget af biler siden 2013 steget med hele 71 %. Dvs. nyregistrerede motorkøretøjer i september 2019 lå på 305,7 mia. kr. brutto. Forbruget pr. måned 2019 på 4,81 mia. kr. er 71 % højere end månedsgennemsnittet i 2013.

Særligt privat- og erhvervsleasing har oplevet en stigning siden 2013 og består nu af en fjerdedel af husholdningernes nye biler. I september 2019 var tilgangen af nye biler 9.800 i faktiske tal, heraf 7.600 købte og 2.200 leasede biler.

Gennemsnitspriserne på biler ligger også på 31 % mere i 2019 end i 2013. Selve stigningen i bilforbruget hænger derfor ikke kun sammen med antal solgte biler men også en højere pris pr. bil. Gennemsnitsprisen ligger i 2019 på 243.800 kr.

DST har også lavet en statistik som viser en stigende vækst i antal familier med flere biler. Det kunne godt tyde på, ud fra denne statistik, at familier med børn har større tendens til at købe en bil eller endda have to biler i husholdningen. Hvilket støtter kendsgerningen at det amerikanske studie fra 2011 fejlede med deres forudsigelser.

Køb vs. Leasing

Skal man så købe eller lease en bil?

Der kan være mange faktorer der hælder til at leasing er et mere og mere populært valg. Både de forhøjede gennemsnitpriser på biler men det viser sig også, at biler ryger hurtigere ud. Hvor den gennemsnitlige levealder for en 0-årig bil var 15,9 år er den i 2019 på 15,1 år.

Læs mere om statistikerne fra DST her.

Vil du vide mere om leasing?