Konklusionen først
Vestre Landsret har i sagen SKM2025.557.VLR afsagt dom om, hvordan nyprisen skal fastsættes ved beregning af afgiftsberegning for brugte biler. Afgiftsberegning er et centralt emne i denne sag.
Retten fastslår, at nyprisen skal afspejle den markedsdannende pris på detailmarkedet, altså den pris bilen faktisk blev solgt til, da den var ny. Det er i direkte modstrid med Motorstyrelsens nuværende praksis, hvor man typisk anvender en standardpris på et tilsvarende køretøj, uden at tage højde for den reelle handelspris til forbrugeren. Motorstyrelsen fastholder dog, at denne metode er i tråd med praksis.
Skatteankestyrelsen følger allerede dommens linje: Her tages der udgangspunkt i en standardpris, men den justeres skønsmæssigt med udgangspunkt i forhandleravancen, typisk med et nedslag svarende til 50 % af avancen for at nå frem til en realistisk detailpris.
Afgiftsberegning for brugte biler kræver nøje overvejelser af markedspriser og standardpriser.
Retten gentager desuden, at leasingpriser, genberegninger mv. ikke kan anvendes som nypris, medmindre de konkret afspejler salgsprisen på detailmarkedet.
Sagen blev hjemvist, fordi Motorstyrelsen ikke kunne dokumentere det datagrundlag, deres afgørelse byggede på. Det understreger kravene til sporbarhed, dokumentation og retssikkerhed i afgiftsberegningen.
Det er vigtigt for forhandlere at forstå afgiftsberegningens indflydelse på deres forretning.
En vigtig pointe fra dommen er, at Motorstyrelsen har adgang til alt nødvendigt data for at kunne foretage en skønsmæssig fastsættelse baseret på faktisk handelspris, men det bliver bare ikke gjort i dag.
Afgiftsberegning kræver nøjagtighed og korrekt dokumentation for at sikre retssikkerhed.
Selvom Skatteforvaltningen formelt fik medhold, understreger dommen, at hvis selvanmelderen havde anmeldt en nypris baseret på en standardpris, fratrukket en realistisk rabat baseret på dokumenterede indregistreringer til slutbrugere, ville afgørelsen være faldet ud til selvanmelderens fordel.
Baggrund og hvorfor dommen er vigtig
Spørgsmålet om nypris er et af de mest centrale og samtidig mest omdiskuterede i bilbranchen. For især brugtvognsforhandlere har det stor betydning, fordi nyprisen danner grundlaget for, hvordan den procentvise nedsættelse af registreringsafgiften beregnes.
Afgiftsberegning har stor betydning for både forhandlere og købere i bilbranchen.
Siden lovændringerne i 2007 har der været usikkerhed om, hvordan nyprisen og dermed afgiftsberegning egentlig skal fastlægges, når en bil ikke længere er ny.
Den nye dom fra Vestre Landsret bringer vigtig klarhed og giver et pejlemærke for fremtidig praksis.
Sagen angik en Mercedes-Benz C 220 d stationcar, der oprindeligt blev indregistreret i 2016 som leasingbil med forholdsmæssig afgiftsberigtigelse efter § 3 b. Ved den registrering blev nyprisen angivet til 431.520 kr.
Da bilen i 2020 blev solgt og skulle afgiftsberigtiges fuldt ud som brugt, anvendte forhandleren samme nypris som udgangspunkt for beregningen efter § 4, stk. 6.
Motorstyrelsen afviste dette og fastsatte nyprisen til 629.435 kr. på baggrund af en intern niveauliste.
Det er afgiftsberegningens kompleksitet, der gør det nødvendigt at have klare retningslinjer.
Motorankenævnet ændrede derefter Motorstyrelsens afgørelse og fastsatte nyprisen til 503.360 kr. ud fra en prisanmeldelse fundet i databasen standardpriser.dk, men denne pris vedrørte leasingkøretøjer, ikke detailsalg.
Resultatet blev, at der i sagen forelå tre forskellige nypriser, og spørgsmålet blev dermed principielt: Hvordan skal nyprisen fastlægges, når der ikke findes en entydig detailpris fra bilens oprindelige salgstidspunkt?
Afgiftsberegning spiller en central rolle i fastsættelsen af bilers markedsværdi.
Landsrettens afgørelse
Korrekt afgiftsberegning er essentiel for at sikre retfærdige priser på brugte biler.
Nyprisen skal afspejle markedsdannende detailpriser. Der her bruges en standardpris, medmindre der er holdepunkter for en anden pris.
Vestre Landsret tog udgangspunkt i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6, som siger, at afgiften for brugte køretøjer skal beregnes på samme måde som for nye. Bestemmelsen bygger på EU-retten (TEUF artikel 110) og skal forhindre, at importerede brugte biler beskattes anderledes end tilsvarende danske.
Retten slog fast, at nyprisen skal fastsættes skønsmæssigt, men så tæt som muligt på den markedsdannende detailpris altså den pris, en almindelig privatkunde ville have betalt for bilen som ny.
Dermed kan nyprisen ikke baseres på lukkede markeder som leasing eller interne flådepriser, medmindre det dokumenteres, at disse reelt afspejler markedet.
Standardprisanmeldelser kan anvendes med dokumentation
Retten udtalte, at de priser, som importørerne har anmeldt i standardpriser.dk, som udgangspunkt kan bruges til at bestemme nyprisen, medmindre der er konkrete holdepunkter for, at de ikke var markedsdannende. Disse konkrete holdepunkter bliver unægtelig netop de detailpriser slutbrugere betaler for køretøjerne, som er Motorstyrelsen bekendte i Motorstyrelsens eget system. Dette forstås, på baggrund af de sagkyndiges udtalelser.
Anvendelsen af en standardpris uden yderligere skøn er altså ikke retvisende, særligt ikke hvis der er dokumentation lige ved hånden, der viser andre reelle detailpriser – i det tilfælde skal der skønnes over det samlede materiale. Det er ej heller tilstrækkeligt blot at henvise til en standardpris uden at kunne dokumentere dens indhold og relevans.
Konsekvenser for praksis
- Nyprisen skal være markedsdannende
Den skal afspejle den faktiske detailpris på tidspunktet, hvor bilen var ny. Leasingpriser og kampagnetilbud kan kun anvendes, hvis de var åbent tilgængelige og reelt påvirkede markedet. - Standardpriser kan anvendes men ikke uden vurdering ift. markedet
Importørernes standardprisanmeldelser er et legitimt udgangspunkt, men de skal kunne dokumenteres brugbare og relevante. Prisen skal dække den konkrete model og udstyrssammensætning, og prisen skal ikke være den fulde standardpris, hvis ikke det er prisen til slutbrugere i detailleddet. - Motorstyrelsen skal dokumentere sine datakilder
Styrelsen kan ikke længere støtte sig på interne niveaulister uden at kunne forklare, hvordan tallene er fremkommet. Manglende transparens kan føre til hjemvisning, som i denne sag. - Forhandlere bør sikre dokumentation
Selvanmeldere bør kunne redegøre for, hvor deres nypris stammer fra. Det bør ske gennem gemte standardprisanmeldelser, historiske detailpriser på nye køretøjer og dokumentation for udstyr og modelvariant.
Hvad betyder det for branchen?
Dommen markerer et vigtigt skridt mod større retssikkerhed, men den stiller samtidig nye krav til dokumentation og systematik. Herudover er Motorstyrelsen nødt til at anerkende den praksis branchen hele tiden har argumenteret for, og som Skatteankestyrelsen i en rum tid har praktiseret. Nyprisen skal være en rigtig slutbrugerpris, og ikke en abstrakt listepris fra et onlinesystem.
Efter min vurdering er dommen et væsentligt og nødvendigt pejlemærke for hele branchen.
Den præciserer, hvad “nypris” betyder i registreringsafgiftslovens forstand, og den styrker den juridiske forudsigelighed.
Samtidig rejser den et praktisk problem: det kan være vanskeligt at dokumentere, hvad detailprisen reelt var for en konkret bilmodel. Motorstyrelsen har dokumentation for disse priser, men ikke nødvendigvis selvanmelderne. Som led i sagsbehandlingen i eks. pristjek, bør Motorstyrelsen efter dommen her, undersøge detailpriserne på nye køretøjer af sagens type, for at vurdere den selvanmeldte nypris. Er prisen sandsynlig i relation til detailpriserne, er der ikke hjemmel til at ændre den anmeldte nypris, selvom der er en standardpris, der viser en højere pris.
Dommen stiller krav til at sager om registreringsafgift ikke kun handler om tal, men om retssikkerhed, gennemsigtighed og tillid mellem myndigheder og branche.
Hvor står vi nu?
Efter dommen står det klart, at praksis skal justeres ind.
Motorstyrelsen må forventes at opdatere Den Juridiske Vejledning og sine interne retningslinjer, så de afspejler landsrettens fortolkning.
Indtil det sker, bør branchen agere ud fra dommens præmisser som gældende ret, lig Skatteankestyrelsen.
Det betyder, at nyprisen skal fastsættes ud fra markedsdannende detailpriser, ikke blot den listepris der er i kataloget eller en standardpris. Både forhandlere og myndigheder skal selvfølgelig kunne dokumentere deres grundlag.
Har du spørgsmål til sagen eller hvad den betyder for jeres forretning, så send gerne en besked.
Link til dom:
https://info.skat.dk/data.aspx?oid=2459417&lang=da
Link fra Bachmann/Partners Advokatpartnerselskab, der har ført sagen:
https://www.bachmann-partners.dk/vestre-landsret-hjemviser-sag-om-fastsaettelse-af-nyprisen-ved-afgiftsberigtigelse-af-brugte-koeretoejer/
Link til nyhed fra Motorstyrelsen omkring sagen:
https://motorst.dk/nyt-til-virksomheder/ny-dom-om-fastsaettelsen-af-nyprisen-ved-afgiftsberegningen-for-et-brugt-koeretoej