8. september 2021

Tilbage til nyheder

Grøn leasing af hybrid og elbiler

El og hybridbiler er kommet for at blive. Regeringen har i slutningen af 2020 justeret registreringsafgifterne til, således at det bliver særdeles attraktivt at købe, men også lease miljøvenlige biler. Registreringsafgiften bliver på mange områder begunstiget i forholdet til de almindelige benzin og dieselbiler, og det får flere til at kigge i retningen af disse type af biler.

Hvornår er et køretøj miljøvenligt, og hvilke biler er attraktive?

Regeringens nye udspil fra slutningen af 2020, inddeler alle biler i 3 hovedkategorier.

Nulemissionsbiler (CO2-udledning på 0g)
Her findes alle rene elbiler, uden der er en fossil brændstofsmotor, til enten at oplade batteriet eller bruges til fremdrift. Denne kategori får mest muligt fradrag, og der ses oftest på biler op til 400-500.000,- er helt afgiftsfritaget.

Lavemissionsbiler (CO2-udledning på maksimal 50g.)
En stor del af alle nye hybridbiler, har et CO2-udledningstal fra 20-49 gram. I denne kategori finder man alle plugin-hybrider, som er en bil hvor du har mulighed for at lade batteriet, ved at sætte det i en stikkontakt. Oftest kører plugin-hybrider mellem 30-60 kilometer på ren el, hvorefter den fossile brændstofsmotor overtager. Plugin-hybrider, er et rigtig godt alternativ til næste kategori, og vi mærker stor interesse i netop dette segment.

Højemissionsbiler (CO2-udledning over 50g.)
De traditionelle diesel og benzinbiler udleder typisk fra 120g til 280g, og har derfor en noget større påvirkning af miljøet I forholdet til de nye bilafgifter får denne kategori ingen ekstraordinære bundfradrag, hvilket betyder en højere registreringsafgift end lav- og nulemissionsbiler.

 

Eksempel på besparelse ved leasing af hybrid eller elbil

For at gøre et konkret eksempel enkelt og forståeligt, forestiller vi os at vi har en 3 år gammel bil med en handelspris på kr. 400.000,-.

Hvis køretøjet har en CO2-udledning på 180gram og derved vil gå indunder kategorien “Højemissionsbil”, vil registreringsafgiften på sådan et køretøj være:
Kr. 215.000,-

Hvis samme køretøj teoretisk havde en CO2-udledning på 49gram og dermed gå under kategorien “Lavemissionsbil”, vil registreringsafgiften være:
Kr. 122.000,- (Besparelse kr. 93.000,-)

Og til sidst, hvis køretøjet ikke udleder CO2 og dermed er en nulemissionsbil, vil registreringsafgiften være:
Kr. 70.000,- (Besparelse kr. 145.000,-)

Se andre nyheder her

Hvorfor er registreringsafgift steget på mange biler?

Hvorfor er registreringsafgift steget på mange biler?

Gennem det seneste års tid, har vi oplevet at samme brugte bil stiger i pris, når vi værdifastsætter køretøjerne. Det er til trods for at kilometerstanden er øget og bilen er blevet ældre. Men hvorfor stiger registreringsafgifterne så?

Beregn registreringsafgift efter 2023-satser

Beregn registreringsafgift efter 2023-satser

Du har nu mulighed for at beregne registreringsafgifter efter 2023-satser. På taxcalc.dk kan du allerede nu beregne konsekvenserne for de kommende afgiftsstigning fra 1. januar.