Nye regler for beskatning af fri bil
Folketinget har i forbindelse med lov L129, fremsat lovændring om ændring i satserne for beskatning af fri bil. Ændringerne sker fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2021.
Beregningsgrundlag
Til udregning af ens beskatning af fri bil, er det nødvendigt at kende bilens beskatningsgrundlag. Beregningsgrundlaget er forskelligt fra, om der er tale om en ny eller brugt bil. En brugt bil i denne sammenhæng, karaktiseres ved at bilens alder er over 36 måneder.
Selve metoden for beregning af ens beskatning er uændret, men selve satserne ændres.
De gældende regler frem til 1. juli 2021, er 25% for de første 300.000,- af beskatningsgrundlaget, og 20% af alt derover. Netop disse satser øges med 0,5% frem mod 2025.
Det betyder, at biler med et beskatningsgrundlag over 600.000,- stiger, mens biler under 600.000,- vil falde.
Miljøtillægget stiger
Ovenpå selve beskatningen, påregnes et miljøtillæg. De gældende regler frem mod d. 1. juli 2021, består af et tillæg på 150% af bilens ejerafgift. Dette tillæg stiger markant mod 2025, hvor den vil ende ud i et tillæg på 700% af bilens ejerafgift.
Helt konkret betyder dét, at hvis et køretøj har en årlig ejerafgift i dag på kr. 5.000,-, vil miljøtillægget frem til d. 1. juli 2021, være kr. 7.500,-. I 2025 vil dette tillæg stige til kr. 35.000,-.
Herudover kommer der en løbende forhøjelse af selve ejerafgiften.