Andst, d. 02. oktober 2019 - Af Mirja Höllwerth

Hjemtagelse af eksportgodtgørelse

Inden for de næste 1,5 år vil Motorstyrelsen hjemtage arbejdet med eksportgodtgørelsen.

Hele sagen omkring eksportgodtgørelse har været en del oppe i medierne det seneste år.

Kort fortalt fandt man ud af at flere eksportører af brugte biler har svindlet for millioner af skattekroner.

Siden 2002 har bileksportører kunne søge om eksportsgodtgørelse, når en bil blev solgt til udlandet. Det refunderende beløb består af den resterende registreringsafgift på køretøjet fratrukket 15 % (dog mindst 8.500 kr. for personbiler mv.).

Planen for eksportgodtgørelse

Motorstyrelsen vil nu tage sagen i egen hånd. Fra sommeren 2020 skal alt eksportgodtgørelse gå gennem deres kontor i Aalborg. Det kræver dog at de skaffer min. 50 nye medarbejdere til at varetage opgaven.

Jens Otto Størup, direktør for Motorstyrelsen, nævnte til AutoBranchen Danmarks Årsdag 2019, at de hen over vinteren inviterer branchen til dialogmøder omkring eksportgodtgørelser og dokumentationen der skal bruges dertil. Han opfordrede naturligvis, at alle bilforhandlere, som eksporterer biler, dukker op. Han nævnte også at de bliver en udfordring at skaffe så meget nyt kvalificerede arbejdskraft til Aalborg, da der selvfølgelig stilles krav til deres erfaring inden for feltet.

Motorstyrelsen vil indtil overtagelse føre mere kontrol med selvanmelderordningen og denne er øget fra 10 til 15 %. Derudover blev der i januar 2019 indført et lovpligtigt udvidet syn, før en bil kan sendes til udlandet.

Kontant – Bedrag med brugte biler

I 2018 viste DR1 Kontant – Bedrag med brugte biler. I programmet ser man bl.a. hvordan 20 år gamle biler, fyldt med rust og skader, er blevet brugt til ulovligt at få udbetalt mange tusinde kroner i eksportgodtgørelse. Dansk Motor Finans fik muligheden for at være med i programmet, hvor vi bl.a. skulle vurdere bilers værdi, og sammenligne med SKATs vurdering. Her var der en markant forskel, som viser, det store problem der har været på området.

I sommer 2019 kom 2. del af programmet så på DR1. Her blev der gravet lidt dybere ned i sagen og set nærmere på den dårlige kontrol på området.

Vi er spændte på hvad 2020 vil bringe, når Motorstyrelsen overtager opgaven helt. Indtil da håber vi selvfølgelig, at de skærpede kontroller hjælper på området.

Se programmet, hvor Dansk Motor Finans var med som gæst her.

Læs mere om værdifastsættelse hos Dansk Motor Finans