Erhvervsleasing

Undgå beskatning af fri bil med splitleasing

Med en splitleasingaftale har du som medarbejder en unik mulighed for at køre i dyrere premium-bil Ved at dele leasing- og driftsomkostningerne med din virksomhed, undgår du at blive beskattet af fri bil.

Hvad er en splitleasingaftale?

Sammen med din virksomhed kan i indgå en splitleasingaftale, som et alternativ til en almindelig erhvervsleasing. Der er ingen specifikke krav til hverken bil eller kørselsmønster, men der vil være en række krav til hvordan ens kørsel og fordeling af omkostninger skal håndteres.

Rent lavpraktisk indgås der 2 identiske leasingaftaler til henholdsvis virksomheden og medarbejderen. Leasingaftalens ydelser fordeles sammen med bilens driftsomkostninger efter brugerens kørselsmønster. Eksempelvis hvis den månedlige leasingydelse er Kr. 5.000,-, og brugeren kører 20% privat og 80% erhverv, vil medarbejderen blive opkrævet en månedlig leasingydelse på Kr. 1.000,- og de resterende Kr. 4.000,- går til virksomheden

Krav til kørselsregnskab og håndtering af splitleasing

Med en så attraktiv mulighed som splitleasing, kommer der en række krav som skal overholdes for at undgå underkendelse af splitleasingaftalen. Vi anbefaler jer derfor, at I sætter jer godt ind i kravene og lovgivningen omkring denne leasingform. Vi beskriver her de nævneværdige forhold du skal kende til som medarbejder og virksomhed.

Månedlig kørselsindberetning

Som bruger af bilen skal du månedligt indberette og godkende dine erhvervs- og privatkilometer. Indberetningen kan ske via computer, tablet eller smartphone. Ved leasingstart installeres der i bilen GPS-tracker, som sporer dit kørselsmønster. Dine erhvervskilometer skal udførlig dokumenteres med blandt andet adresse og erinde.

Leasingomkostninger

På baggrund af dit kørselsmønster fordeles alle leasingaftalens ydelse inkl. aftalens engangsydelse. Engangsydelsen justeres månedligt efter den akkumulerede kørselsfordeling. Både virksomhedens og medarbejderens månedlige ydelser og omkostninger vil derfor varierer fra måned til måned.

Driftsomkostninger

Udover leasingydelserne skal alle driftsomkostninger vedrørende den aktuelle leasingbil fordeles efter brugerens kørselsmønster i den pågældende måned hvor udgiften er. Af alle driftsomkostninger indgår blandt andet brændstof, grøn ejerafgift, services, reparationer, dæk mm.

Fordeling og administration

Alle leasing- og driftsomkostninger samt kørselsregnskabet indsendes månedligt til Dansk Motor Finans’ administration, som herefter samler de pågældende omkostninger, og genererer faktura til henholdsvis virksomheden og dens medarbejder som er bruger af køretøjet.

 

Bliv ringet op af en erhvervsrådgiver

Har du brug for professionel rådgivning i forbindelse med en splitleasingaftale, så udfyld gerne nedenstående oplysninger og du vil blive ringet op på det ønskede tidspunkt.